Rabu, 22 Julai 2015

Pantai Parangtritis,Jogjakarta

Pantai Parangtritis terletak 27 km selatan Kota Jogja. Perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang 40 minit dari Jogja.Pantai Parangtritis ini dilarang untuk berenang/mandi-manda, anginnya kat situ sangat kuat, and mengikut lagenda diorang pantai itu dijaga oleh Ratu Kidul, if nak tahu details pasal ratu ni, korang boleh google, Ratu Kidul ni merupakan lagenda yang popular bagi masyarakat di Kepulauan Jawa dan Bali.


Permandangan waktu petang - 
Pantai Parangtritis


















Tebing Gembirawati  


Di hujung gambar tu ada terdapat kawasan tinggi yang dipanggil Tebing Gembirawati, biasanya area situ diorang akan melihat seluruh permandangan pantai ini, and belakang tebing tu terdapat candi yang dipanggil Candi Gembirawati, biasalah dekat indon ni penuh dengan candi.

and selepas bersiar2 di pantai ni, kitaorang ke pasar dekat2 situ untuk membeli fresh seafood untuk dimasak dinner nanti..


Makan malam di tepi pantai sambil mendengar bunyi ombak memukul pantai...


Masakan yang dimasak secara tradisional ( pakai dapur kayu),tempat makan yang simple,serba kekurangan mengajar anak2 dan kami supaya lebih bersyukur dengan yang kita ada di Malaysia.

Malam tu kitaorang makan dengan selera sebab lapar and tunggu lama sangat "chief" hidang makanan..hehe..kesiannnn...

Tapi yang paling best sambil makan dihiburkan dengan bunyi ombak ganas memukul pantai dan dapat melihat bintang2 bertaburan di langit yang luas,masa tu hati tersentuh betapa besarnya ciptaaan Allah swt..

and selepas makan kitaorang ke kota Gede, apa lagi shopping barang2 kulit...tak sempat nak snap gambar kat situ sebab dah penat and kejar masa cepat2 shopping sebab kedai dah nak tutup..dah malam..Namun sempat jugak sambar satu beg kulit and ole2 buat keluarga & member2..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan